De eerste maanden - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tim - WaarBenJij.nu De eerste maanden - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tim - WaarBenJij.nu

De eerste maanden

Blijf op de hoogte en volg Tim

29 Juni 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Ik heb nu toch eindelijk mijn blog afgemaakt, erg laat, sorry daarvoor. De komende weken zal ik het trouwer bijhouden!
Het is heel bijzonder en indrukwekkend hier en heb het zeker naar mijn zin! Ik zal proberen al mijn ervaringen uit de afgelopen weken op papier te krijgen.

Mijn vlucht naar Vietnam ging prima, moest door wat vertraging en een korte overstap wel hard rennen in Qatar, maar mijn aansluitende vlucht gelukkig wel gehaald. Ook helpt het dat ik gelukkig overal kan slapen en dus tijdens de vlucht ook nog geslapen heb.

Na mijn aankomst in Ho Chi Minhstad naar het hotel gebracht. Was een mooi hotel op een super locatie aan de backpackersstreet, dus dat was fijn! Uiteindelijk ben ik bijna een week in Ho Chi Minhstad gebleven, dit was achteraf wel te lang. Het is een erg drukke stad en ik moest nog erg wennen aan de hitte. Van een jetlag heb ik gelukkig nooit last gehad. De eerste dagen waren erg leuk en gezellig, veel gedaan met een aantal mensen die ik daar had ontmoet. Zo ben ik onder andere naar het museum over de Vietnamoorlog en de Cu Chi tunnels net buiten de stad geweest. Het museum was wel indrukwekkend, maar heel erg opgezet vanuit communistisch oogpunt. De Cu Chi tunnels, die de vietnamezen gebruikte tijdens de vietnamoorlog waren ook bijzonder en indrukwekkend om te zien. Ook fijn om even de stad uit te zijn, dit was ongeveer twee uur rijden buiten de stad. Onder andere veel van de zelfgemaakte vallen gezien die ze gebruikten en door één van de smalle tunnels gekropen. Bijna onvoorstelbaar dat grote groepen mensen daar voor langere tijd hebben verbleven. Naast deze toeristische dingen ook veel rondgewandeld door de stad, iets waar ik altijd erg van kan genieten in steden in het buitenland!

Toen door naar Cambodja, helaas kwam ik bijna drie uur te laat in Phnom Penh aan doordat mijn bus vertraging had, gelukkig heeft de TukTuk-driver die me naar het huis zou brengen al die tijd gewacht. Aangekomen in het huis was er niemand van de andere vrijwilligers, iedereen was dat weekend op andere plekken in het land. Dat was wel ongezellig en een rare manier om aan te komen, de volgende dag iedereen gelukkig wel ontmoet. Het huis is verder prima, in totaal wonen er ongeveer veertig vrijwilligers, ik lig met vier anderen op een kamer. Ook worden de kamers voor ons schoongemaakt er wordt voor ons gekookt, dat is wel luxe dus. Met de andere vrijwilligers doen we in de avonduren en in de weekenden veel leuke dingen, zowel in de stad als in de rest van het land.

Op de tweede dag het eerste deel van mijn introductie-programma gehad, een presentatie over Cambodja, het vrijwilligerswerk en informatie over het huis waar ik woon. Normaal volgt daarna een rondleiding door de stad en een welkomstdiner. Omdat ik in de week dat ik aankwam de enige nieuwe vrijwilliger was is dit echter een week doorgeschoven. Ook ben ik in de middag samen met een van de medewerkers van het huis waar ik verblijf naar COLT, de plek waar ik werk, gegaan om kennis te maken. Dit was erg leuk, leuk om de plek en de mensen waar ik al veel over had gehoord eindelijk te zien en te ontmoeten. Het is ook echt een erg mooie plek met veel facilliteiten voor de kinderen en alle mensen uit de omgeving. Helaas is het wel buiten de stad en moet ik iedere dag twee keer 45 minuten reizen, hier was ik op voorhand al gewaarschuwd dus hier had ik gelukkig al wel rekening mee gehouden.

De volgende dag ben ik gestart met lesgeven bij COLT. Eigenlijk zou ik pas een week later starten maar na mijn kennismaking was ik al zo enthousiast dat ik meteen gestart ben. Ik had de eerste week wel het idee dat ik erg in het diepe werd gegooid, ik mocht zelf bepalen op welke manier en met welke onderwerpen ik mijn les wilde doen en kon gelijk beginnen. Het is gek om ineens alleen voor een klas met mensen die je niet kent te staan en voor het eerst engelse les te geven. Dit was een uitdaging maar zeker ook erg leuk om te doen. Mijn klas heeft me gelukkig ook goed geholpen en hierdoor is het allemaal goedgegaan. Ook heb ik veel structuur kunnen halen uit het lesboek waar ik mee ben begonnen.

In mijn eerste weekend in Phnom Penh ben ik samen met ongeveer tien anderen naar de kust gegaan, en vanaf daar met de boot naar een eiland. Hier hebben we verbleven in bungalows aan het strand. Een erg mooie en bijzondere plek. Onder andere heerlijk gesnorkeld en gezwommen in erg warm, helder water.

Na het weekend was er een grotere groep nieuwe vrijwilligers en ben ik alsnog meegegaan naar het welkomstdiner in een restaurant in de stad. Dit was erg leuk en een goede manier om de andere nieuwe vrijwilligers te leren kennen. Tijdens dit diner heb ik onder andere mieren en spinnen gegeten. Niet heel lekker maar wel leuk om een keer te proberen.

De week daarna ben ik voor het eerst een volle week naar het weeshuis geweest. Deze week en ook in de daaropvolgende weken zijn er meer vrijwilligers gekomen, ook mensen die al vaker waren geweest. Dit heeft erg geholpen in het lesgeven omdat ik nu meer tips kreeg over hoe dingen aan te pakken en welke lesmaterialen te gebruiken. De eerste weken gaf ik alleen les aan de oudste studenten van COLT die al een flink aantal jaar engels hadden geleerd. Hierdoor was hun engels al erg goed, beter dan ik op voorhand had verwacht. Dit is wel fijn, hierdoor kan ik goed met hen communiceren en uitdagende oefeningen met hen doen. We doen nu vooral veel lees- schrijf- en luisteroefeningen uit het boek waar ik mee begonnen ben, maar we doen ook andere projecten, zoals bijvoorbeeld het geven van presentaties, het maken van posters over zelfgekozen onderwerpen of soms het spelen van spelletjes in het engels.

In mijn derde week ben ik ook begonnen met lesgeven aan kinderen uit de buurt. Een grote groep, ongeveer 25 jonge kinderen die nog nooit engelse les hadden gehad en geen engels spreken. Erg uitdagend omdat ik bijna niet met hen kan communiceren maar ook erg leuk om te doen. Met handgebaren en uitbeelden kom ik heel ver, inmiddels weten ze meestal wel direct wat ik hen probeer te vragen. Na de eerste week heb ik bij het lesgeven aan deze klas hulp gekregen van een andere nieuwe vrijwilliger. Nu ben ik met hen vooral bezig met het oefenen van het alfabet, de kleuren en vormen, dieren en simpele zinnetjes. Leuk om te doen en het gaat langzaamaan steeds beter! Langzaamaan beginnen ze de dingen die ik hen probeer te leren op te pikken en woordjes te gebruiken. Eerst riepen ze bijvoorbeeld alleen TEACHER! TEACHER! als ik langsreed met de TukTuk of scooter en dat is nu al veranderd naar Hello teacher! Kleine veranderingen maar zo merk ik wel dat ze langzaamaan dingen oppakken.

In de weekenden doen we nog steeds veel leuke dingen. Zo ben ik twee weken terug met een aantal andere vrijwilligers naar Mondul Kiri, een andere provincie in Cambodja, geweest. Hier hebben we een hele mooie, maar ook wel zware trektocht door de jungle gemaakt. Ook hebben we met olifanten gezwommen en de olifanten gewassen en onder meerdere watervallen gezwommen. Een erg bijzondere ervaring. s’Avonds hebben we geslapen op dunne matjes in het huis van onze gids in een heel klein dorpje in het midden van de jungle. Erg primitief maar zeer zeker de moeite waard.

Ook zijn we in een ander weekend op een dagtrip naar een grote tempel op een heuvel net buiten de stad gegaan. Fijn om even de stad uit te zijn en het waren mooie tempels. Ook liepen hier apen rond, dat was wel leuk. Op de terugweg alleen enorm in de file gestaan, een ritje dat normaal anderhalf uur duurt duurde nu vier uur...

Twee weken terug heb ik een gezellig weekend samen met Papa en André in Phnom Penh gehad. Leuk dat ze er even waren. We zijn onder andere naar de gevangenis uit de tijd van de Rode Khmer, de killingfields, het koninklijk paleis en het nationaal museum geweest. De gevangenis en de killingfields waren opnieuw erg indrukwekkend, het koninklijk paleis had ik nog niet gezien en was mooi om gezien te hebben. Het nationaal museum viel wat tegen, vooral veel oude spullen zonder uitleg.

Afgelopen weekend ben ik naar bokswedstrijden geweest in een tv studio in Phnom Penh. De wedstrijden waren wel spectaculair en werden live uitgezonden. Ook hadden we gratis VIP plekken gekregen waardoor we heel dicht op de ring zaten en alles goed konden zien. Ook was er veel publiek, spektakel dus. Erg leuk om een keer meegemaakt te hebben al zal kijken naar boksen noot mijn grootste hobby worden.

Dit weekend ga ik heel kort naar de grens tussen Cambodja en Thailand om mijn visum te verlengen, helaas moet ik daarvoor heel even het land uit. Ook ga ik papa en André opzoeken in Siem Reap, vlakbij Angkor Wat. Ik ben nog niet bij Angkor Wat geweest, dus daar kijk ik zeker naar uit.

Dit was dan eindelijk mijn eerste blog. Vanaf nu zal ik proberen iedere week een update plaatsen. Ik heb bij deze blog ook een aantal foto’s toegevoegd, vooral van mijn tripjes in de weekenden. Ik hoor graag wat jullie van mijn blog vinden!

  • 29 Juni 2016 - 17:15

    Pake En Oma Sonnema:

    We begrijpen goed dat je hier geniet. Het verslag straalt betrokkenheid uit. Prachtig om te lezen.
    De mooie foto's geven een mooi beeld van je belevenissen.
    We verheugen ons op het volgende blog.

  • 29 Juni 2016 - 19:01

    Amy Bouwman:

    Heb met veel plezier je blog gelezen, wat een berg ervaringen in zo,n korte tijd, en prachtige ervaringen rijker. Als ik het zo lees, gaat mijn bloed jeuken en zou ik bij je willen kijken!
    Een enorme kans je leven te verrijken en te leren van andere culturen.
    Ik kijk nu al uit naar je volgende blok.
    Ik wens je veel succes en veel plezier en veel bizondere ervaringen!
    Lieve groetjes,
    Amy.

  • 29 Juni 2016 - 19:19

    Stein:

    Wow Tim, wat een gave ervaring! En wat schrijf je er leuk en beeldend over! Zomaar voor de klas staan, ik geef t je te doen! Heel knap! Geniet ervan en eet lekker veel spinnen en mieren!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Tim

Actief sinds 29 Juni 2016
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 4606

Voorgaande reizen:

01 Mei 2016 - 01 Oktober 2016

Cambodja

Landen bezocht: